KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
IM.M. KONOPNICKIEJ W ZBYTKOWIE
NA LATA 2015-2020
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz, U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Statut Przedszkola im.M. Konopnickiej w Zbytkowie
CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
1) Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
2) Zapewnienie naszym przedszkolakom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
3) Doskonalenie, jakości pracy przedszkola poprzez ścisłą współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
Główne kierunki pracy przedszkola to:
profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie rzetelnych informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej,
kształtowanie u dzieci postaw społecznie przyjętych: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia,
stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego, by Przedszkole było dla dzieci drugim domem,
wychowanie w duchu wartości ogólnoludzkich oraz poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążania za tym, co dobre, piękne i szlachetne,
stworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby,
stosowanie aktywnych metod pracy - rozwijających aktywność twórczą dzieci, wyposażanie wychowanków w określone umiejętności i zasób wiedzy,
stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przezywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczna, kontakt ze sztuka i zabawę, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,
podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalnego środowiska,
kształtowanie postaw proekologicznych u dzieci,
respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki międzyludzkie i komunikację interpersonalną.
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na misji i wizji .
MISJA
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze radości, akceptacji i bezpieczeństwa. Celem jest wspomaganie i ukierunkowanie wszechstronnego rozwoju dziecka. Przygotowanie do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami. Dziecko traktowane jest indywidualnie i podmiotowo.
WIZJA
Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte, twórcze, przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych.
Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie.
Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie i są podmiotowo traktowani.
Przedszkole ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniając ich potrzeby i oczekiwania.
Dzieci wykazują się umiejętnościami proekologicznymi
NASZE PRZEDSZKOLE
Przedszkole im. M. Konopnickiej w Zbytkowie mieści się przy ul. Wyzwolenia 49, a powstało w 1979 r.
Budynek przedszkola usytuowany jest w środku wsi, a bogata roślinność w postaci wielu gatunków drzew, krzewów tworzy specyficzny klimat.
Do przedszkola co roku uczęszcza 50 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dzieci zorganizowane są w 2 grupach :grupa młodsza i grupa starsza.
Każda grupa ma do dyspozycji własną salę zabaw , łazienkę oraz wspólną szatnię.
Dzieci mogą bezpiecznie bawić się i wypoczywać w ogrodzie przedszkolnym, wyposażony w urządzenia terenowe, tor przeszkód oraz dwie piaskownice.
Przedszkole czynne jest osiem godzin dziennie ( 7.00 – 15.00), od poniedziałku do piątku. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest bezpłatnie w godzinach 8.00-13.00
Kadra nauczycielska posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz pogłębia i poszerza swoje umiejętności na różnych formach doskonalenia zawodowego.
Nasze Przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami, wychowała już kilka pokoleń. Zapewniamy dobrą opiekę i wychowanie dzieci i naukę w atmosferze akceptacji. Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami, tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami. Dbamy o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. Jesteśmy otwarci na współpracę z rodzicami.
Praca wychowawczo –dydaktyczno –opiekuńcza realizowana jest tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania dzieci i rodziców. Zadania realizujemy w atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.
DZIAŁANIA DYDAKTYCZNE, WYCHOWAWCZE I OPIEKUŃCZE
Stosowanie aktywizujących metod pracy z dziećmi:
pedagogika zabawy KLANZA
Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona
Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
twórcze metody gimnastyki Labana, Kniesów, Orffa
alternatywna metoda nauki czytania I. Majchrzak, Domanna
Metoda Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz
Drama
Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej
Programy własne
„Pogodny i mądry przedszkolak” – autorstwa Anny Franek, Malwiny Wróbel, Joanny Krakowka - program wychowawczy
„Jestem bystrzakiem”- autorstwa Malwiny Wróbel- program własny
„Wszystko zaczyna się od przedszkola” autorstwa Anny Franek - program własny
„ Wzorowy przedszkolak” autorstwa Anny Franek - program własny
3.Prowadzenie przez nauczycielki zajęć dodatkowych
kółko teatralne
zajęcia logopedyczne
religia
j. angielski
4. Promowanie talentów i uzdolnień dzieci w środowisku poprzez udział w konkursach: plastycznych, wiedzy o zdrowiu, ekologicznych itp. (organizowanych na terenie gminy, powiatu , a także kraju)
Organizacja imprez i uroczystości przedszkolnych:
imprezy wewnątrzprzedszkolne
Imprezy międzyprzedszkolne:
Udział placówki w:
Przeglądzie europejskim
Przeglądzie zdrowotnym
Przeglądzie jasełek
Przeglądzie recytatorskim
Konkursie pieśni patriotycznej i piosenki angielskiej
Włączanie dzieci i rodziców w akcje charytatywne:
„Góra grosza”
„Szlachetna paczka
Zbiórki dla dzieci potrzebujących i niepełnosprawnych
Udział w akcjach ekologicznych:
Uczestnictwo w akcjach ogólnopolskich; „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi” , „Święto drzewa”
zbiórka nakrętek, telefonów komórkowych, baterii i makulatury
Przeglądzie z okazji Dnia Ziemi
Realizowanie programu edukacyjnego ”Kubusiowi przyjaciele przyrody”
Działania dotyczące bezpieczeństwa dzieci:
Konkursy wiedzy o bezpieczeństwie
Spotkania z policjantem i „Sznupkiem”
Propagowanie akcji „Bezpieczny przedszkolak”
Działania prozdrowotne:
Program “Aqua fresh””
Spotkania z pielęgniarką i lekarzem
Udział w konkursach wiedzy o zdrowiu i plastycznych
Przedszkolem kieruje dyrektor wyłoniony w drodze konkursu. Organem Prowadzącym jest Gmina Strumień, a organem nadzorującym – Kuratorium Oświaty w Katowicach Delegatura Bielko-Biała.
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
FORMY WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLA Z RODZICAMI
Najczęściej stosowane w przedszkolu formy współpracy i wspierania rodziców w wychowaniu:
• zebrania ogólne i grupowe,
• konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielkami,
• prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wiersze, piosenki, eksponowanie prac dzieci, porady dla rodziców, artykuły),
• zajęcia z udziałem nowo przyjmowanych dzieci i ich rodziców
• zajęcia otwarte,
• zajęcia warsztatowe, prelekcje i konsultacje z udziałem specjalistów (psycholog, pedagog),
• udział w uroczystościach przedszkolnych,
• włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
• udzielanie przez rodziców informacji o pracy przedszkola, wyrażanie opinii, wypełnianie ankiet
• wystawy, wycieczki,
• angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, zakup mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie dekoracji i pomocy przy uroczystościach,festynach i balach itp.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
Efektywniejsze osiągnięcie zamierzonych celów wychowawczych
i edukacyjnych niewątpliwie związane jest ze ścisłą współpracą z różnymi instytucjami i organizacjami. Prowadzona jest ona zależnie od postawionych zadań, które realizuje Przedszkole.
Cele współpracy z instytucjami:
rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
kształtowanie postaw społecznie pożądanych
kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci,
zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego,
podtrzymywania tradycji występów dla seniorów naszej miejscowości
organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej (Festyn)
włączanie się w organizowane na terenie miasta imprezy kulturalne, konkursy
Szczególnie aktywnie będziemy współpracować z:
Szkołą Podstawową w Strumieniu oraz Niepubliczną Szkołą Podstawową „Odyseja”– realizacja programu współpracy, gdzie uwzględniono zwiedzanie szkoły, udział dzieci w lekcjach „otwartych”, spotkania podczas różnych uroczystości np. jasełka, konkursów, wymiana doświadczeń z nauczycielami.
Poradnią Psychologiczno -Pedagogiczną w Cieszynie – udział w warsztatach, kursach doskonalących i Szkoleniowych Radach Pedagogicznych, opieka nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wspólne z nauczycielem organizowanie spotkań edukacyjnych dla rodziców (prelekcje dla rodziców), badania przesiewowe dla dzieci.
Biblioteką Publiczną w Zbytkowie – zwiedzanie biblioteki, wypożyczanie książek, uczestniczenie w zabawach edukacyjnych w celu „zaprzyjaźnienia się z biblioteką”, wspólne głośne czytanie, wspólne turnieje sportowe, organizowanie wieczorków poetyckich i wystaw prac plastycznych.
Nadleśnictwem w Pruchnej – spotkania z leśnikiem, organizowanie pogadanek o treści ekologicznej, pozyskanie roślin do obsadzenia terenu przedszkola, udział w konkursach i przeglądach, sprawdzanie drzew w ogrodzie przedszkolnym, otrzymywanie choinek bożonarodzeniowych, wycieczki do Nadleśnictwa
Gminno -Miejskim Ośrodkiem Kultury – udział dzieci w konkursach, uczestnictwo w spotkaniach teatralnych, muzycznych, udział w uroczystościach organizowanych na terenie miasta, prezentowanie przez dzieci przedstawień, umiejętności tanecznych, wokalnych, zwiedzanie wystaw, wypożyczanie strojów na występy oraz nagłośnienia na uroczystości.
Świetlicą Środowiskową w Zbytkowie- oglądanie przygotowanych przedstawień, składanie życzeń świątecznych,
Komendą Policji w Strumieniu – pogadanki, zasady prawidłowego uczestnictwa w ruchu drogowym, pokazy dla dzieci, wycieczka na Komendę
Ochotnicza Strażą Pożarną w Zbytkowie– zwiedzanie budynku straży, pokazy dla dzieci, pogadanki na temat zagrożeń pożarowych, pokaz udzielania pierwszej pomocy, tor przeszkód w terenie, przygotowanie pracy plastycznych, występy dla strażaków, wypożyczanie sali na uroczystości i bale, pomoc przy pracach na wysokościach.
Przedszkolami Gminy Strumień , Przedszkolem Nr 10 im. J. Tuwima w Czerwionce-Leszczynach–udział w konkursach , przeglądach i różnych uroczystościach , organizowanie wspólnych szkoleń i warsztatów,
Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społeczną w Strumieniu – pomoc materialna dla rodziców potrzebujących, organizowanie stażu pomocy dla dzieci
Parafią i Akcją Katolicka w Strumieniu- udział w rekolekcjach, występy jasełkowe w kościele i przeglądzie jasełkowym, udział w uroczystościach i odwiedziny duszpasterskie
Gazetami lokalnymi -prezentowanie naszych działań w prasie lokalnej, informowanie o aktualnych ciekawych imprezach i umieszczanie notatek na ich temat, podziękowania dla sponsorów
Rzemieślnikami, zakładami pracy, bankami, prywatnymi przedsiębiorstwami, itp.- pozyskiwanie środków na zakup pomocy dla przedszkola, zapraszanie ciekawych osób na pogadanki spotkania.
Wyższymi uczelniami - stworzenie możliwości studentom pedagogiki odbywania praktyk i prowadzenia badań do swoich prac semestralnych, licencjackich, magisterskich, udział w przygotowaniu materiału do publikacji książkowej.
Powiatowym Urzędem Pracy w Cieszynie – organizowanie stażu dla osób bezrobotnych.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Miłośników Zbytkowa- pomoc w organizacjach jubileuszu, pomoc w planowaniu konkursów i wystaw
Stowarzyszenie Gaja, Renegaci - pozyskiwanie sponsorów -wzbogacanie bazy dydaktycznej,
współpraca z harcerzami- zachęcanie młodszych do wstępowania do organizacji- spotkanie informacyjne, pomoc podczas organizacji festynu
Współpraca z organami nadrzędnymi –Urząd Miejski w Strumieniu, Kuratorium Oświaty w Katowicach Delegatura Bielsko-Biała – udział w akcjach i przedsięwzięciach, organizowanie narad dyrektorów przedszkoli, składanie życzeń z okazji świat, udział w przeglądach i konkursach, zwiedzanie wystaw tematycznych,przeprowadzanie ewaluacji zewnętrznej
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
prowadzenie kroniki przedszkola, albumów zdjęć
redagowanie gazetki miesięcznik „Przedszkolak”,
organizacja uroczystości międzyprzedszkolnych,
prowadzenie strony internetowej placówki
zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach i na stronie Urzędu Miejskiego w Strumieniu
dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).
prowadzenie funpage z informacjami
EWALUACJA
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola.
Zmodyfikowana Koncepcja pracy Przedszkola została zaopiniowana i zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną uchwałą nr
ul.Wyzwolenia 49
43-246 Zbytków
Tel: 33 857 02 66
E-mail: przedszkolezbytkow@edu.strumien.pl