Załącznik
do uchwały nr IV/2017-18
Rady Pedagogicznej
z dnia 30 października 2017
STATUT
PRZEDSZKOLA
IM. MARII KONOPNICKIEJ
W ZBYTKOWIE
(Tekst jednolity)
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Przedszkole im. Marii Konopnickiej w Zbytkowie, ma swoją siedzibę w 43-246 Strumień, ul. Wyzwolenia 49.
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach
i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy:
Przedszkole im. M. Konopnickiej w Zbytkowie.
- Rada Miejska w Strumieniu uchwałą nr VI/42/99 z dnia 05.02.1999 roku nadała przedszkolu imię Marii Konopnickiej na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przedszkole jest placówką publiczną i znajduje się w budynku wolnostojącym.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Strumień, ul. Rynek 4, 43-246 Strumień. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Katowicach - Delegatura w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Piastowska 44.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Celem wychowania przedszkolnego jest wszechstronne wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w zakresie obszarów: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka poprzez:
1) organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego zgodnie z indywidualnymi możliwościami dzieci
2) zapewnienie opieki, wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji
i bezpieczeństwa
3) wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym
4) tworzenie okazji do działania i nabywania umiejętności oraz tworzenia systemu wartości
5) organizowania i rozwijania zainteresowań dziecięcych poprzez zajęcia dodatkowe, takie jak: zabawy ruchowe z piłką, kółko orgiami, zajęcia dodatkowe z języka angielskiego.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, promowanie zasad zdrowego żywienia
i zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, w tym uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
- Zapewnienie bezpieczeństwa dziecka w czasie pobytu w placówce, na spacerach
i wycieczkach.
- Umożliwienie dzieciom podtrzymywania świadomości narodowej, tradycji rodzinnej, regionalnej i społeczno-kulturowej. Umożliwianie również prowadzenia nauki religii oraz korzystania z niej, zgodnie z życzeniami rodziców.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka poprzez:
1) współdziałanie z rodziną w celu pomocy w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej
2) pełnienie funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze w rodzinie
3) informowanie na bieżąco o postępach dziecka
4) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych
w przedszkolu
- Przygotowanie dziecka do nauki w szkole poprzez:
1) wspomaganie rozwoju i wczesnej edukacji dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej
2) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”
3) rozbudzanie twórczych przejawów wszelkiej działalności sprzyjającej rozwijaniu indywidualnych możliwości
4) przyswajanie przez dzieci ustalonych norm i zasad współżycia w grupie
i przestrzeganie ich
5) nabywanie umiejętności ruchowych podnoszących sprawność motoryczną
i manualną, usprawniania analizatorów oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających formułowaniu poprawnych i zrozumiałych dla otoczenia wypowiedzi
- Organizacja zajęć wczesnego wspomagania prowadzona na zasadach ustalonych
w odrębnych przepisach, przez zespół wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
1) W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: nauczyciel posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
w szczególności: oligofrenopedagog, logopeda, nauczyciel prowadzący zajęcia usprawniające ruchowo i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
2) Do zadań zespołu wczesnego wspomagania należy, w szczególności: ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i wsparcie rodziny dziecka, nawiązania współpracy z instytucjami.
3) Opracowanie i realizacja z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspierających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowanie działań specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz ocenianie postępów dziecka.
4) Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzenie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań
w zakresie wczesnego wspomagania.
5) Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola.
6) Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzące w ramach wczesnego wspomagania.
7) Do zespołu dzieci przyjmowane są na podstawie skierowania z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
8) Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze 4 godzin
w miesiącu w zależności od możliwości psychofizycznych dziecka.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY PRZEDSZKOLA
- Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola
2) Rada Pedagogiczna utworzona z nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
3) Rada Rodziców.
- Zasady współdziałania poszczególnych organów gwarantujące każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Do kompetencji dyrektora należy:
1) Kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola oraz reprezentowanie go na zewnątrz.
2) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego i przedstawianie dwa razy do roku Radzie Pedagogicznej wniosków ze sprawowanego nadzoru oraz informacji o działalności placówki.
3) Sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
4) Zatrudnienie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników.
5) Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola
6) Występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola.
7) Przyjmowanie dzieci do przedszkola.
8) Podejmowanie decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
9) Organizowanie wyjazdów do ośrodków kulturalnych, ekologicznych oraz wycieczek turystyczno-krajoznawczych.
10) Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków.
11) Ustalanie ramowego rozkładu dnia na wniosek Rady Pedagogicznej,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
12) Przygotowanie arkusza organizacyjnego przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu do 21 kwietnia.
13) Przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizację jej uchwał w ramach kompetencji stanowiących Rady.
14) Dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
15) Koordynowanie współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi.
16) Ustalanie w porozumieniu z organem prowadzącym warunków korzystania ze stołówki, w tym wysokości opłat za posiłki.
17) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych oraz statutu przedszkola.
18) Tworzenie zespołów nauczycieli na czas określony lub nieokreślony do realizacji zadań statutowych przedszkola, potrzeb programowych lub innych uwarunkowań.
- W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z Radą Pedagogiczną
i rodzicami, a w szczególności:
1) Zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy organami przedszkola.
2) W przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie dokumentów.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie opracowanego regulaminu, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele pracujący
w przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor, który prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej:
1) Przewodniczący jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków
o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) Przygotowanie projektu i statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian.
2) Zatwierdzenie planów pracy placówki.
3) Podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
4) Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy.
5) Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola.
6) Ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) Projekt planu finansowego przedszkola.
2) Wnioski dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli.
3) Organizację pracy placówki, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia.
4) Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane trzy razy w roku, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w trakcie i po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych, oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej,
w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej liczby członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokółowane.
- Obecnych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie tajemnicy
i nieujawnianie spraw poruszanych na tymże posiedzeniu.
- Sprawy sporne między Radą Pedagogiczną, rodzicami, nauczycielami rozstrzyga dyrektor.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków.
- Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację wszystkich rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rada Rodziców pracuje zgodnie z opracowanym regulaminem, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrania rodziców, na początku roku szkolnego według trybu określanego w regulaminie.
- Kompetencje Rady Rodziców dotyczą:
1) Uchwalania w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego przedszkola.
2) Opiniowania programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.
3) Opiniowania projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydawania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.
- W sprawie ustalania przerw w działalności przedszkola Rada Rodziców występuje wspólnie z dyrektorem do organu prowadzącego przedszkole o wyznaczenie terminu przerwy.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach placówki.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia
i rodzaju niepełnosprawności.
- Przedszkole jest 2-oddziałowe.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
- Arkusz organizacji przedszkola opiniuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organizacja związków zawodowych.
- W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
1) Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki na dany rok szkolny.
2) Liczbę dzieci, liczbę oddziałów i czas pracy oddziałów.
3) Liczbę pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
4) Ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- Zmiany wprowadzane do zatwierdzonego arkusza są aneksem:
1) Do 30 września wymagają zasięgnięcia opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organizacji związkowej.
2) Po 30 września opiniowane i zatwierdzane są przez organ prowadzący.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna prowadzona jest w oparciu o podstawę programową,
z uwzględnieniem możliwości korzystania z wybranego programu wychowania przedszkolnego lub w oparciu o program autorski opracowany przez nauczycielki.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 minut
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Za zgodą organu prowadzącego w przedszkolu zatrudniać można specjalistów wspierających pracę nauczycieli w zakresie wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci.
- Przedszkole bezpłatnie organizuje i udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:
1) Kierowania dzieci wymagających pomocy psychologicznej i pedagogicznej do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
2) Organizowania zajęć rozwijających uzdolnienia lub zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
3) Organizowania spotkań rodziców i nauczycieli ze specjalistami.
4) Porad i konsultacji.
- Organizacja pomocy jest zadaniem dyrektora. Pomocy udzielają wychowawcy grup, nauczyciele, specjaliści.
- Organizacja pomocy odbywa się we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz organizacjami
i instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci, innymi przedszkolami.
- Pomoc organizowana jest w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem.
- Dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje się zajęcia rewalidacyjne, które w zależności od rodzaju niepełnosprawności i zaleceń zawartych
w orzeczeniu dostosowuje się do potrzeb dziecka na podstawie opracowanego dla tego dziecka indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
- Dla dzieci z opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej prowadzone są zajęcia
z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Udzielanie pomocy koordynuje przewodniczący zespołu. Sposób tworzenia i zakres zadań zespołu określają przepisy szczegółowe zawarte w procedurze powoływania zespołu.
- Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
1) Indywidualizację pracy wychowawczo-dydaktycznej, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy.
2) Prowadzenie zajęć indywidualnych zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza.
3) Kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci niepełnosprawnych.
- Organizacja pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej, na podstawie arkusza organizacyjnego.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia.
- Ponadto przedszkole dysponuje własnym ogrodem wyposażonym w urządzenia terenowe.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego,
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci, a ich pobyt na świeżym powietrzu dostosowany jest do aktualnie panujących warunków pogodowych.
- Przedszkole organizuje dla wychowanków różne formy spacerów i wycieczek oraz imprez dostosowanych do ich wieku, zainteresowań, potrzeb, stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Opieka nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem uwzględnia obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu pozostaje ono pod stałą opieką i nadzorem nauczycielki, a w szczególnych wypadkach innych pracowników przedszkola.
- W zależności od warunków atmosferycznych, dzieci codziennie przebywają na świeżym powietrzu. Spacery poza terenem przedszkola muszą odbywać się pod opieką nauczyciela i drugiej osoby dorosłej.
- W każdej grupie dziecięcej powinna znajdować się podręczna apteczka ze środkami pierwszej potrzeby – zabezpieczona przed dostępem dzieci.
- Wszelkie środki służące do utrzymania czystości i higieny w przedszkolu zagrażające bezpieczeństwu dziecka muszą być zabezpieczone przed ich dostępem.
- Szczególną opiekę w trosce o bezpieczeństwo zapewnia się dziecku w czasie zabaw na sprzęcie terenowym.
- Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka na placówce.
- Do przedszkola uczęszczają wyłącznie dzieci zdrowe
- Na placówce nie stosuje się żadnych zabiegów medycznych wobec wychowanków oraz nie podaje leków ze względu na brak profesjonalnej opieki medycznej
- W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej nauczyciel lub dyrektor zobowiązani są do podjęcia działań pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania karetki pogotowia ratunkowego z równoczesnym zawiadomieniem rodziców (opiekunów prawnych). Lekarz przejmuje odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka
- Przedszkole funkcjonuje cały rok, jest placówką nieferyjną.
- Ustala się dzienny czas pracy przedszkola oraz termin przerw w pracy zgodnie
z przyjętym arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny.
- Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie, co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, której czas realizacji nie może być krótszy niż 5 godzin, a także zapewnia dzieciom opiekę w czasie godzin pracy rodziców.
- Na wniosek dyrektora, Rady Pedagogicznej i w porozumieniu z rodzicami organ prowadzący ustala co roku dzienny czas pracy przedszkola.
- Czas pracy przedszkola może być zmieniony w ciągu roku w zależności od sezonowo zmiennych potrzeb środowiska.
- Terminy przerw w pracy przedszkola oraz dni, w których przedszkole nie pracuje ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- Każde dziecko ma prawo do korzystania w przedszkolu z posiłków.
- W zależności od ilości godzin pobytu dziecka ustala się ilość posiłków:
1) 2 posiłki lub 3 posiłki
- W celu przeprowadzenia całego procesu rekrutacji na dany rok szkolny dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną, może dokonywać zmian w jej składzie, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji.
- Przewodniczący komisji rekrutacyjnej określa szczegółowe cele i zadania członków komisji.
- W skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do przedszkola wchodzi co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
- Komisja rekrutacyjna pracuje z uwzględnieniem przepisów zawartych w ustawie Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych do ustawy.
- Terminy i zasady przeprowadzania rekrutacji określa organ prowadzący przedszkole na podstawie przepisów wykonawczych do Prawa Oświatowego.
- Przyjęcie dziecka do przedszkola w ciągu roku szkolnego odbywa się w przypadku zwolnienia się miejsca w placówce, decyzję podejmuje dyrektor.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora przedszkola do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w następujących przypadkach:
1) Dziecka, które bez dostatecznego usprawiedliwienia jest nieobecne w przedszkolu powyżej 1–go miesiąca, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców.
2) Dziecka, które stwarza zagrożenie innym dzieciom, po wydaniu opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
3) Zalegania z płatnością za przedszkole powyżej dwóch okresów płatniczych.
4) Nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu oraz procedur bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu.
5) Na wniosek rodziców.
- Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji wydanej przez dyrektora przedszkola.
ROZDZIAŁ 5
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA PRZEDSZKOLE
- Wysokość opłat za wyżywienie dzieci w przedszkolu ustala dyrektor przedszkola po uzgodnieniu z Radą Rodziców. Koszty wyżywienia ponoszą rodzice, za każdą zgłoszoną nieobecność dziecka odlicza się koszty.
- Wysokość dodatkowej opłaty za świadczenia z zakresu wychowania i nauczania wykraczające poza realizację podstawy programowej (tzw. czesne) ustala się zgodnie
z bieżącą uchwałą Rady Miejskiej w Strumieniu; uchwała określa również zasady stosowania zniżek i zwolnień z tejże opłaty.
- Opłata ta podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- W terminie do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dziecko korzystało
z wychowania przedszkolnego, przedszkole przekazuje rodzicom informację o wysokości naliczonej opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz o wysokości naliczonej opłaty za posiłki.
- Rodzice regulują opłaty do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego.
- Szczegółowe warunki korzystania z wychowania przedszkolnego zawarte są w umowie
o świadczeniu usług wychowania przedszkolnego. Umowa zawierana jest na okres roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 6
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
- Dziecko przyprowadzane i odbierane z przedszkola winno być przez rodziców lub osoby upoważnione.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców lub wyjątkowych sytuacjach telefonicznie zgłoszonych przez rodziców .
- Dziecko odbierającemu przekazuje nauczyciel. Od momentu przekazania dziecka osobie odbierającej to ona odpowiada za jego bezpieczeństwo.
- Przedszkole może odmówić wydania dziecka, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić mu bezpieczeństwo (np. upojenie alkoholowe).
- O odmowie wydania dziecka należy niezwłocznie powiadomić dyrektora placówki.
W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do podjęcia wszelkich możliwych czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicem lub osobą mogącą zapewnić dziecku bezpieczeństwo.
- Jeżeli dziecko nie zostanie odebrane przez wyznaczoną osobę, po upływie czasy pracy przedszkola, nauczyciel ma obowiązek powiadomić rodziców dziecka .
- W przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów nie można uzyskać informacji
o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej
1 godzinę. Po upływie tego czasu powiadamia najbliższy komisariat policji
o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami.
- Jeżeli jedno z rodziców nie życzy sobie, aby dziecko było odbierane przez drugiego
z rodziców, ta decyzja musi być poświadczona orzeczeniem sądowym.
- Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu, a następnie osobiście przekazuje je właściwemu nauczycielowi.
- Jeżeli osoba przyprowadzająca dziecko pozostawi je samotnie, nie powiadamiając o tym fakcie nauczyciela, odpowiada za jego bezpieczeństwo, nawet jeżeli przebywa ono na terenie przedszkola np. na schodach przed budynkiem.
ROZDZIAŁ 7
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
- Wychowanek przedszkola posiada prawo do:
1) Życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie
wychowawczo – dydaktycznym.
2) Właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego i wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
3) Korzystania z zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu terenowego przeznaczonego dla jego wieku i zapewniającego pełne bezpieczeństwo.
4) Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej. Wychowankowi ma towarzyszyć poczucie bezpieczeństwa i przynależności do grupy rówieśniczej
5) Indywidualizacji w zakresie rozwoju uzdolnień i zainteresowań, jak również wyrównania deficytów rozwojowych.
- Dziecko w przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności do:
1) Szacunku dla wszystkich jego potrzeb
2) Poszanowania własności
3) Opieki i ochrony
4) Partnerskiej rozmowy na każdy temat, swobody wyrażania myśli i przekonań
5) Pomocy w przypadku trudności w procesie wychowawczo – dydaktycznym
6) Doświadczenia konsekwencji własnego zachowania
7) Fachowej opieki i pełnego bezpieczeństwa podczas pobytu wychowanków
w przedszkolu, ogrodzie, na spacerach i podczas wyjazdów
- Dziecko ma obowiązek:
1) Przestrzegać zawartych umów
2) Dbać o zabawki i szanować cudzą własność, nie niszczyć jej
3) Nie krzywdzić siebie i innych
4) Nie urządzać niebezpiecznych zabaw
5) Nie przeszkadzać innym w pracy lub zabawie
- Dzieci przebywające w przedszkolu mogą być ubezpieczone na koszt rodziców jeśli taka jest ich wola.
- Dzieci przebywające w przedszkolu nie będą poddawane żadnym zabiegom lekarskim bez zgody rodziców, ograniczenie to nie dotyczy wypadków nagłych.
ROZDZIAŁ 8
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, oraz określenia drogi jego indywidualnego rozwoju. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
1) Znajomości zadań wynikających z planu rocznego i planów miesięcznych w danym oddziale.
2) Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
3) Uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, rozwoju i stanu gotowości szkolnej.
4) Współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
5) Wyrażania i przekazania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
6) Pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) Przestrzeganie niniejszego statutu.
2) Zgłoszenie do przedszkola dziecka objętego realizacją obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
3) Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i ustaleń Rady Rodziców podjętych
w ramach ich kompetencji.
4) Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola, zapewniając mu pełne bezpieczeństwo.
5) Terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
6) Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadomienie o chorobach zakaźnych.
7) Zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
8) Uczestniczenie w zebraniach ogólnych i grupowych.
9) Udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są nie rzadziej niż dwa razy w roku albo na wniosek rodzica lub nauczyciela.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
1) Zebrania ogólne oraz grupowe rodziców i nauczycieli.
2) Konsultacje i rozmowy indywidualne.
3) Zajęcia otwarte.
4) Imprezy, uroczystości i wycieczki.
5) Udział w posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
6) Badanie oczekiwań opinii rodziców wobec przedszkola.
ROZDZIAŁ 9
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczno – opiekuńczą, jest odpowiedzialny, za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel przedszkola zobowiązany jest do:
1) Planowania, organizowania i prowadzenia pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej z dziećmi w oparciu o obowiązujący program wychowania, znajomość dziecka i środowiska.
2) Prowadzenie obserwacji.
3) Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną.
4) Utrzymywanie stałych kontaktów z domem rodzinnym.
5) Wytwarzania w placówce dobrej atmosfery pracy.
6) Codziennego przygotowywania się do zajęć.
7) Podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych.
8) Prowadzenie innych zajęć zleconych przez dyrektora.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną wg odrębnych przepisów.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Pomoc udzielana jest we współpracy z:
1) Rodzicami dzieci
2) Poradnią psychologiczno – pedagogiczną
3) Organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci
4) Innymi poradniami specjalistycznymi.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
1) Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci.
2) Ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci.
3) Włączenie ich w działalność przedszkola.
4) Odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
5) Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności
i zainteresowania.
- Do obowiązków intendenta w przedszkolu należy:
1) Zaopatrzenie przedszkola w żywność i sprzęt.
2) Nadzorowanie sprzątania, wydawania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi.
3) Sporządzanie jadłospisów
4) Prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5) Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy w placówce.
- Konserwator zobowiązany jest:
1) Dokonywać bieżących napraw maszyn, sprzętu i urządzeń w przedszkolu.
2) Instruować pracowników przedszkola w zakresie sposobu używania maszyn
i urządzeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa i zapobiegania niszczeniu.
3) Strzec mienia przedszkola, utrzymywać czystość wokół przedszkola.
4) Dbać o utrzymanie w przedszkolu odpowiedniej temperatury.
5) Odśnieżanie schodów i wejścia w okresie zimowym.
- Kucharka zobowiązana jest:
1) Punktualnie i higienicznie przyrządzać zdrowe posiłki, przestrzegać procedur HACCP.
2) Przyjmować produktów magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich wykorzystanie.
3) Utrzymywać w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbać
o czystość pomieszczeń kuchennych.
4) Pomagać w sporządzaniu jadłospisu.
- Pomoc kuchenna zobowiązana jest:
1) Pomagać kucharce w przygotowywaniu posiłków, przestrzegać procedur HACCP.
2) Utrzymywać w czystości sprzęt kuchenny.
- Do zadań sprzątaczki należy:
1) Utrzymywanie porządku we wszystkich pomieszczeniach przedszkolnych poprzez mycie i odkurzanie, dezynfekcję podłóg, mebli i zabawek, okien.
2) Utrzymywanie porządku węzła sanitarnego poprzez mycie i dezynfekcję.
3) Pranie firan, zasłon, ręczników, ubranek dla lalek oraz wyposażenia wózków.
4) Uczestniczenie w obowiązkowych szkoleniach i naradach.
- Zakres zadań pomocy nauczyciela:
1) Spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków oraz innych wynikających z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia.
2) Pomaganie nauczycielowi w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
3) Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas spacerów, wycieczek, w sali
i poza nią.
4) Utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne.
5) Pomaganie nauczycielowi w przygotowaniu pomocy dydaktycznych do zajęć.
- Każdy pracownik przedszkola zobowiązany jest wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy placówki, przestrzegać zasad BHP, dbać o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
- Szczegółowy zakres czynności opracowuje dyrektor, w zależności od potrzeb przedszkola.
ROZDZIAŁ 10
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
- Zmiany w niniejszym statucie zatwierdzane są przez uchwały Rady Pedagogicznej
w trybie jego uchwalania.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Wszystkie zadania realizowane przez przedszkole podlegają wewnętrznemu systemowi kontroli zarządczej.
- Uchwała Rady Pedagogicznej Przedszkola im. Marii Konopnickiej w Zbytkowie
nr IV/2017-18 z dnia 30.10.2017r. w sprawie zatwierdzenia tekstu jednolitego statutu przedszkola stanowiącego załącznik.